Jak wynika z raportu opublikowanego przez TechCrunch, niektóre popularne aplikacje dla systemu iOS rejestrują to w jaki sposób użytkownicy korzystają z interfejsu. Co prawda, ma to na celu doskonalenie działania tych aplikacji, ale podczas rejestrowania tych informacji system przechwytuje również prywatne dane użytkowników.

Takie rozwiązanie oferuje zestaw narzędzi deweloperskich o nazwie Glassbox. Aplikacje, które z niego korzystają to między innymi Abercrombie & Fitch i Hollister - sklepy z odzieżą, Hotels.com i Expedia - aplikacje do rezerwowania noclegów oraz Air Canada i Singapore Airlines - aplikacje linii lotniczych.

Glassbox umożliwia rejestrowanie zrzutów ekranu oraz filmów rejestrujących sposób, w jaki użytkownicy korzystają z aplikacji, a następnie ich odtworzenie przez mające do tych materiałów dostęp osoby. Pozwala to na monitorowanie interakcji użytkowników z oprogramowaniem. Problem w tym, że niektóre z wymienionych aplikacji nie maskują prywatnych danych użytkowników. Na materiałach pozyskanych z aplikacji Air Canada widoczne są między innymi numery paszportów i kart kredytowych. Eksperci wyrażają obawy, że przechwytywane mogą być także informacje bankowe, a nawet hasła dostępu do aplikacji.

Co więcej, w każdej z wymienionych aplikacji dostępna jest polityka prywatności, ale w żadnej z nich nie wspomniano o takim rozwiązaniu.

Rzecznik firmy Glassbox zapewnia, że ich narzędzie może monitorować jedynie aplikację, w której jest zaimplementowane i nie ma dostępu do danych systemu operacyjnego oraz innych aplikacji zainstalowanych na danym urządzeniu.

Niestety w takim przypadku nie ma możliwości wykrycia działania takiego rozwiązania. Jedynym sposobem uniknięcia udostępnienia swoich danych jest niekorzystanie z tego typu aplikacji.

Źródło: MacRumors